Saturday, February 7, 2015

"Ousdal mottok æresborger-bevis"

Ousdal mottok æresborger-bevis

 – Vei, vann og kloakk – det er viktig det. Men det er mer enn det som er viktig. Det er godt at Flekkefjord kommune har skjønt det.

Av Mona Wikøren, 04.jan. 2015, Lister24.no.

Sverre Anker Ousdal benyttet anledningen til å takke og fortelle noen gode historier.

Sverre Anker Ousdal fikk vasen med byvåpen og inskripsjonen «Æresborger» av ordfører Jan Sigbjørnsen.

Det sa Sverre Anker Ousdal blant annet på nyttårsmottakelsen på Flekkefjord rådhus søndag.

Ousdal ble utnevnt som den første æresborger i Flekkefjord kommune. Søndag fikk han et synlig bevis på det.

Ousdal hadde ikke mulighet til å være til stede da han fikk den gjeve tittelen. Ousdal hadde var da opptatt i rollen som kong Lear William Shakespeares mesterverk, tragedien om kong Lear, på Nationaltheatret.

Men søndag var han altså til stede.

– Desto mer gledelig er det at han hadde mulighet i år, fastslo ordfører Jan Sigbjørnsen under søndagens nyttårsmottakelse – en uttalelse som høstet applaus blant de fremmøtte.

– I fjor sparte vi igjen ett av de synlige bevisene for æresborgerskapet slik at Sverre Anker selv skulle få mulighet til å få den overrakt, sa Sigbjørnsen før han ba Ousdal komme fram for å motta en vase med byvåpen og inskripsjonen «Æresborger».

– Nå har jeg blitt pensjonist, så nå hadde jeg tid, sa Ousdal, da han kom opp og tok i mot vasen.

Ousdal benyttet anledningen til å si noen ord til forsamlingen.

 – Her står jeg med denne vasen på dette kulturtreffet. Det var det ikke i min tid – det kan jeg bare si. Da jeg gikk på teaterskolen, var klassekameratene gjerne fra rike kommuner. De fikk gjerne noe stipend. Jeg fikk ingenting, men jeg fikk et brev. Der stod det restskatt 150, sa Ousdal og høstet latter og applaus av de fremmøtte.

Han fortalte etterpå en historie som endte med at han fikk lovnad av Flekkefjord kommune at det skulle opprettes et kulturstipend.

No comments: