Saturday, December 29, 2012

"Sverre Anker Ousdal om synssvikten: - Det var veldig mørkt"

Sverre Anker Ousdal om synssvikten: - Det var veldig mørkt

Skuespiller Sverre Anker Ousdal (68) våknet opp blind etter en kreftoperasjon, men har kjempet seg tilbake på scenen.

Atle Jørstad, VG.nett, 27.12.12 

Frisk fra kreften: Sverre Anker Ousdal er frisk etter leverkreften, men har mistet mye av synet. Foto: Gøran Bohlin, VG. 

I begynnelsen av 2008 ble Sverre Anker Ousdal (68) rammet av leverkreft. Nå er han frisk fra sykdommen, men det hadde sin pris: Da han våknet etter kreftoperasjonen var han blind.

Ifølge avisen Agder fant legene ut at 68-åringens synsnerve hadde fått for lite oksygen, noe som skjer i ett av 250.000 tilfeller.

- Det var veldig mørkt. De sa det er naturlig at man ikke ser så godt. Det gikk noen timer, og jeg så fremdeles ikke noe. Da ble jeg undersøkt, og legen sa at han så en skade på synsnerven, sier Ousdal til avisen.

Etter et par dager fikk han imidlertid noe av synet tilbake, og i dag fungerer han omtrent som normalt ute blant folk til tross for at han nesten er blind. Han kan imidlertid ikke lenger lese, se på TV eller kjøre bil.

Nå har han spilt i fire stykker siden synet sviktet, og 68-åringen innrømmer at det er en utfordring ikke å kunne lese sine egne replikker.

- Har du på noe tidspunkt tenkt at karrieren var over?

- Ikke direkte. Jeg har jernvilje, og klarer det jeg vil. Men forholdene er lagt fantastisk flott til rette, og jeg har fått veldig god hjelp. Det hadde nok ikke gått uten så mange flotte medhjelpere, svarer Ousdal, som privat er sammen med skuespillerkollega Kjersti Holmen.

Han forteller også at han får familiemedlemmer eller kolleger til å lese inn sine replikker på diktafon, og at han lærer seg linjene ved å høre på dem.

Det er imidlertid én ting han ikke kan gjøre lenger.

- Det eneste jeg ikke kan gjøre på scenen nå, er å danse som Fred Astaire. Til det er jeg altfor redd for å havne i orkestergraven!

No comments: