Thursday, October 13, 2011

"Minus 2 med Jansen, Ousdal og Oftebro"

Minus 2 med Jansen, Ousdal og Oftebro

Braker sammen på Nationaltheateret
Per Jansen, Sverre Anker Ousdal og Nils Ole Oftebro – sammen igjen

Trodde du det ble fryd og gammen i teateret når tre gamle kollegaer skal samarbeide? Da må du tro om igjen. Supertrioen Per Jansen, Sverre Anker Ousdal og Nils Ole Oftebro har fått bryne seg på hverandre i arbeidet med det stykket Minus 2.

Camilla Sogn, Aktiv i Oslo, 13.10.2011

Gjengen. 1.rad: Sverre Anker Ousdal, Nils Ole Oftebro og Per Jansen. 2.rad: Ine Jansen og Anders Mordal. Pressevisning på stykket Minus 2 som har premiere 15. oktober på Nationaltheatret. Foto: Ole Haug.

Drama i kulissene

I nærmere to måneder har de jobbet med prøvene til Minus 2 som skal spilles på Nationaltheateret i høst og vinter. Og det er kanskje ikke rart at sinnene i blant står i kok når tre sterke teatermenn kommer sammen på denne måten. De har kjent hverandre lenge og jobbet mye med sammen, men det begynner å bli en stund siden.

Sist de møttes på scenen alle tre var i stykket “Kunst” i 1997, som forøvrig fikk strålende kritikker. Men denne gangen står de ikke sammen på scenen. Nils Ole Oftebro har til en forandring regien og jobben med å fortelle Hansen og Ousdal hva de skal gjøre. En oppgave som verken er lett for den ene eller den andre parten.

- Det er ikke alltid de liker at jeg forteller dem hva de skal gjøre. De opplever nok noen ganger at jeg tror at jeg er klokere enn dem. Det er jeg nok ikke, men jeg ser ting utenifra. Jeg har jo stort sett vært på den andre siden selv så jeg vet hvordan det føles når en regissør forteller deg at du skal gjøre noe du ikke vil. Og når jeg sier noe så er ikke de gutta her sånn: “ja vel Herr Autoritet, vi gjør det sånn”, smiler Oftebro.

De to hovedrolleinnehavrne som utgjør Minus 2 legger heller ikke skjul på at det har vært en krevende prosess.

- Har dere kranglet altså?

- Det har blitt noen høyrøstede meningsutvekslinger, forteller Ousdal og Jansen ærlig.

- Det har hendt at folk har stormet ut i raseri ja, ler regissør Oftebro. Jeg har jo vært på den andre siden selv så jeg blir ikke såret når de skriker til meg. Det er jo ikke personlig, men det glemmer man litt når man står på scenen, smiler en fornøyd Oftebro.

- Skværer dere opp da?

- Vi må jo tilbake dagen etter å fortsette, så vi må bare la ting gå. Men etter premieren kommer jeg til å gå tidlig fra premierefesten, spøker Jansen.

Pressevisning på stykket Minus 2 som har premiere 15. oktober på Nationaltheatret. Foto: Ole Haug.

Trygg regissør

Bare dager før norgespremieren på teaterforestillingen kan det forsatt gå en kule varmt på Amfiscenen på Nationaltheateret. Likevel er de tre kollegaene tilsynelatende i godt humør og regissør Oftebro er trygg på at dette blir bra.

- Jeg er ikke spent fordi jeg vet at det blir bra, sier Oftebro.

Han håper samtidig at kranglingen har vært bra for stykket.

- Jeg håper jo at vi har fått knekt opp noen ting som vi ikke hatt fått brutt opp ellers. Hvis noen kommer og forteller meg at jeg må brekke opp kneet, så protesterer jeg kanskje fordi jeg er vant til å gå med stivt kne. Det blir litt hyl og skrik, men etterpå kjenner man at det blir mye bedre.

- De gutta der tror at 100 % av det de gjør er glimrende og i 99% av tilfellene er det jo det, men jeg kjenner jo også et persolig press for at dette skal bli bra. Jeg har lyst til å få vist frem disse gutta på best mulig måte. De blir sinte på meg, men jeg er den som er mest på deres parti. Jeg krangler jo ikke med dem for at de skal bli dårligere, sier Oftebro.

Sverre Anker Ousdal og Per Jansen med AIO. Pressevisning på stykket Minus 2 som har premiere 15. oktober på Nationaltheatret. Foto: Ole Haug.

Død og varm humor

Minus 2 handler om de to dødssyke herrene Paul og Julius som rømmer fra sykehuset. I løpet av en absurd flukt fra sykehuset, iført pysjamas og lenket til dryppstativ og intravenøsslanger, blir publikum kjent med disse to mennene som har til felles at de skal dø av kreft. Gjennom noen dager ute i storbyen oppstår det både humoristiske og såre scener.

- Det kan jo hende det skjer noen ting som gjør at de ikke drar tilbake til sykehuset med det første, smiler Jansen lurt.

Det er ikke en umiddelbar koblingen mellom død og humor, men stykket ser ut til å håndtere denne balansegangen på en fin måte. Allerede åpningsscenen som i utgangspunktet er tragisk i det Paul og Julius får dødsbudskapet, får man oppleve en lun og varm humor.

- Det er en poetisk komedie. Stykket fremkaller ikke den sterke brølelatteren, men det er den underfundige humoren, forteller Jansen.

Pressevisning på stykket Minus 2 som har premiere 15. oktober på Nationaltheatret. Foto: Ole Haug.

Den gåtefulle kvinnen

De to livsglade mennene Paul og Julius har fortsatt mye ugjort og mye de enda ikke har forstått. Kvinner, for ekempel. Mennene bak karakterene Paul og Julius opplever derimot ikke kvinnen som noen gåte.

- Nei, kvinner er ikke akkurat en gåte. De er der jo. De kan være gåtefulle, filosoferer Jansen.

- De er her og vi er her. Mennesker er individer og forskjellige enten de er menn eller kvinner, skyter Ousdal inn. Men karakterene våre har opplevd kvinnen på hver sin måte og de hatt svært ulike erfaringer med dem.

Sverre Anker Ousdal. Pressevisning på stykket Minus 2 som har premiere 15. oktober på Nationaltheatret. Foto: Ole Haug.

Døden er ikke bare for de eldre

Både Jansen og Ousdal er godt voksne menn som nærmer seg 70 år. Ousdal har selv vært kreftsyk og gjennom en levertransplantasjon. De mener likevel at de ikke tenker mer på døden når de spiller dødsdømte enn det folk flest gjør.

- Man tenker jo på døden også når man er 20 år, sier Jansen

- Døden er en del av livet og alle tenker på døden. For eksempel hvis du møter en trailer i en sving og du akkurat klarer å styre unna, legger Ousdal til. Men stykket handler jo ikke i hovedsak om død, påpeker Ousdal.

- Hvem passer denne forestillingen for?

- Det passer for 90-åringer, spøker Ousdal. Nei, jeg håper jo at dette passer for alle.

- Vi vet jo ikke helt hvordan det kommer til å fungere før den fjerde veggen kommer på plass, altså publikum, forteller Jansen.

Fra 15. oktober kan du være en del av den fjerde veggen og se det spennende resultatet av Jansen, Ousdal og Oftebros trekamp på Nationaltheateret. Minus 2 vises frem til 30. desember.

No comments: