Sunday, July 27, 2008

"Anker Ousdal hedret med byste"

Anker Ousdal hedret med byste

Oslo (ANB-NTB): En bronsebyste av Sverre Anker Ousdal ble torsdag avduket på Nationaltheatret i Oslo.

glomdalen.no et al., 26 April 2007



Sverre Anker Ousdal ble hedret med en byste i Nationaltheatret torsdag. Foto Terje Pedersen, ANB


[Sverre] Anker Ousdal sier at det er en stor ære å komme på sokkel.

– Jeg husker jeg som 19-årig teaterskoleelev skulle på prøve på Nationaltheatret. Jeg så med ærefrykt på bystene som sto der. Jøye meg. Mine barnebarn og oldebarn kan se at der står bestefar og oldefar, sier Anker Ousdal til Aftenposten.

Skuespillerveteranen spiller for tiden i to store publikumssuksesser på teatrets hovedscene - «Til døden skille oss ad» og «Hjemkomsten».

Bronsen av ham kan beundres i 2. etasje på Nationaltheatret. Den er laget av Kristian Blystad, og gitt av Thore Holm, som tidligere har donert malerier av Ruth Tellefsen og Lise Fjeldstad. (ANB-NTB)

No comments: