Sunday, July 27, 2008

"- Per Aabel er mitt store idol"

The Per Aabel award (Per Aabels ærespris) is given out annually to a talented Norwegian actor; it includes a prize of 15 thousand NKr. Per Aabel (1902-1999) was a beloved actor of Norwegian stage and screen.

- Per Aabel er mitt store idol

Fikk ærespris fra legendens hånd

- Jeg er lykkelig. Tenk å få denne prisen fra legendens hånd. Dette er det største som kunne skje meg, utbrøt Sverre Anker Ousdal etter at han seint i går kveld ble tildelt Per Aabels ærespris. Samtidig utpekte han Aabel som sitt store idol.

Håkon Moslet, Dagbladet, 26 November 1996


Sverre Anker Ousdal var meget lykkelig over å bli
tildelt Per Aabels ærespris.
Foto: Tore Berksaker.

- Per Aabel er et sant forbilde både for meg og for alle andre norske skuespillere. Hans omsorg og kjærlighet til teatret er helt genuin, strålte Anker Ousdal. Egentlig skulle han fått prisen på Aabels 94-årsdag den 25. april i år, men den gangen lå Aabel selv på Diakonhjemmet med beinbrudd og dertilhørende komplikasjoner

Fra første rad

Men i går var Aabel rede til å innta Nationaltheatret atter en gang. Riktignok bare som publikummer, men fra første rad kunne han finstudere Anker Ousdals voldsomme fysiske utskeielser i rollen som den gale ritmesteren i August Strindbergs «Faderen».

- Sverre Anker Ousdal utfolder seg på liv og død. Jeg blir fylt av glede over å se en slik stor scenekunstner opptre, understreket Aabel før han overrakte æresprisen til den utkjørte Anker Ousdal.

Hjemme igjen

Men selv om Anker Ousdal var prisvinner og hovedrolleinnehaver, var det naturlig nok den 94 år gamle skuespillerlegenden som ble midtpunktet på National i går aften. Aabel sa seg lykkelig over å være tilbake i aktivitet igjen etter vårens sykeopphold.

- Ja, det er riktig så hyggelig. Jeg har heldigvis fått komme hjem til huset mitt på Slemdal i Oslo. Det betyr mye for meg, sa Aabel, som ikke lenger beveger seg uten hjelpemidler.

Rullestol

- Jeg er helt avhengig av rullestol og krykker, sukket han. Men selv om Aabel har skral helse og ikke opptrer lenger, er det ikke noe i veien med den mentale helsa og det sosiale livet.

- For kort tid siden så jeg «Kongsemnerne». Også har jeg vært på «Den ideelle ektemann». Og i går aften var jeg på fest for Toralv Maurstad. Joda, jeg hygger meg, jeg, forklarte han Dagbladet.

Beinbrudd

Aabel hadde lårbeinsbrudd vinteren for tre år siden. Det kom han over med glans. Da var det langt verre med beinbruddet han pådro seg tidligere i år. Den dannede scenekunstneren måtte sitte i rullestol da han i august mottok Oslo kommunes St. Halvard-medalje. Og da han ti dager seinere ble tildelt Holberg-medaljen maktet ikke den skrøpelige kroppen å ta seg til utdelingen i Bergen. På dagen ett år etter at Aabels gode venn og kollega Leif Juster sovnet inn, tok imidlertid den hengivne teaterkunstneren seg til sitt kjære Nationaltheater gjennom snø og kulde. Det satte åpenbart en ung jypling som Sverre Anker Ousdal pris på.

- Per har fulgt meg hele tida. Helt fra jeg begynte her ved teatret som 22-23-åring har han vært her. Hvis jeg kan bety like mye for dagens unge skuespillere som han har gjort for min generasjon, vil jeg ha utrettet noe stort, konkluderte Anker Ousdal.

No comments: