Fomlesen filmer i Tsjekkia Snublende nær en ny diktator
Lars Ditlev Hansen, Aftenposten papirutgave, 25. januar 1999
Europeisk storhetstid, barokk, renessanse og UNESCO-vern rammer nå inn norsk film en stakket stund. Fritjof Fomlesen snubler rundt i Cesky Krumlov, hvor Sverre Anker Ousdal rår diktatorisk.
Cesky Krumlov
Midt på torvet mellom fredet idyll i den tsjekkiske middelalderbyen sitter Sverre Anker Ousdal. Sminkør Siw Järbyn forvandler den fredsæle skuespilleren til despotisk enehersker som filmsetter "Fomlesen i kattepine". Barne- og familievennlig norsk filmhumor med snublende helt. Mellom filmkameraene på torvet i Cesky Krumlov aner vi likevel et kaldt gufs fra nær fortid. Et gedigent, retusjert pampeportrett av Ousdal er avduket. En fem-takket sovjetisk inspirert stjerne skjærer i blikket. En svart, pansret limousine av det sovjetiske pampemerket ZiL er kjørt frem.
130 tsjekkiske statister gjør seg klar til å hylde en ny selvutnevnt leder.
Tsjekkerne har neppe glemt fortiden.
- Selv om manuskriptet er skrevet før man hadde tenkt på å spille inn filmen i Tsjekkia, følte jeg det selv da jeg sto der på talerstolen og så ut over den kuede folkemassen og mot tribunen med den lojale fiffen som ropte hurra på kommando. Bildet ble komplett av at det er Gustav Husaks egen bil jeg ble kjørt i, sier Sverre Anker Ousdal.
Høy snublefaktor
Men tsjekkerne tar det kalde gufset med varm latter. De har møtt Fritjof Fomlesen og skjønt det hele forlengst. Den snublende komikeren skal befri dem fra åket. Med latter skal verden reddes.
- Dette blir en film med høy snublefaktor, sier Lars Vik, Fomlesen selv. - Her skal det være masse gags og en eventyraktig historie som barn kan more seg over, og så et annet lag de voksne forstår mer av og kan more seg over.
Skuespilleren som skapte den fomlete, stadig fallende figuren Fritjof Fomlesen for Grenland Friteater for over ti år siden og er TV-vist i 16 land, herjer nå i Cesky Krumlov. I Petter A. Fastvolds filmkomedie etter manus av Arthur Johansen kommer den arbeidsløse advokat Fomlesen til Kattesand, hvor byens kattehatende maktmenneske Rex Dobbermann sammen med hjelperne Britt Bull (Mia Gundersen) og Sam Bernhard (Jonas Rønning) har fanget alle kattene for å skape marked for mekaniske leketøyshunder. Fomlesen snubler inn til kattenes forsvar, og sannelig blir det ikke litt fomlete romanse med Rex'ens datter (Henriette Steenstrup).
I snart to uker har Fomlesen vært i filmaction i den tsjekkiske middelalderbyen. Innbyggerne begynner å kjenne ham. Smil og latterkuler sitter løst når han kosesnubler inn blant statistene, letter på sin snodige, maltrakterte hatt (én av fem like) og dytter på dem Fritjof Fomlesens, eller Freddie Fumblebodys, visittkort - på tsjekkisk.
Begavet
- Det er veldig fint å spille med lokalbefolkningen her, sier Lars Vik. - Dette er folk som ikke har noe forhold til Fomlesen fra før, men de skjønte fort at jeg i filmen skal være figuren som prøver å redde byen deres fra den slemme skurken. Før opptakene forleden overdrysset de meg med gaver, bøker, hjemmetørkede frukter og godterier.
- Funksjonen min er å være filmens "bad guy", sier Sverre Anker Ousdal. - De store dyp i Dobbermanns sjelsliv har jeg ikke vært på jakt etter. Det gjelder ikke bare å være en karikatur, men å være en farlighet som kan skremme barn litt, men samtidig ikke for mye.
- Modell for komedie-diktatoren?
- Pinochet, kanskje. Han er en riktig dobermann-pinscher.
- Jeg så for meg Gene Hackmans Lex Luthor i den første "Superman"-filmen, sier regissør Fastvold. - Men det er ikke Hackman, det er Sverre Anker.
Fastvold debuterer som spillefilmregissør med "Fomlesen i kattepine". Han er regiutdannet fra Dramatiska Institutet i Stockholm og har blant annet regissert den første "Asylet"-serien og en serie "Offshore"-episoder for NRK.
Ikke helt stum
- Det som er spesielt morsomt ved å jobbe med "Fomlesen i kattepine", er at man setter en stumfilmfigur i en dramatisk setting. Jeg tror ikke det er prøvd så mye før, sier Fastvold, som likevel har bestemt seg for at Fomlesen igjen skal få stemme.
- Men han sier ikke så mye. Han blir stadig avbrutt.
Men hvorfor Fomlesen i Tsjekkia? Han er jo stadig vekk norsk. Cesky Krumlov ble valgt som innspillingssted fordi man ikke fant et egnet sted i Norge, ifølge filmprodusent Aage Aaberge i Yellow Cottage. Selv om Kattesand skal være en norsk småby, ville man ha litt eventyrpreg og noe så unorsk som et idyllisk, lukket torv.
Fomlesen selv er storfornøyd, der han tørrtrener på vaklende ben og slingrende sykkel rundt i middelalderbyens brosteinssmug.
- Jeg må se på hvilke snublemuligheter som finnes. Her er det masse skjeve brosteiner, trapper og gelendre å snuble i. Dette er ekte hus og ekte rekkverk. En location gir mye bedre muligheter for gags enn et studio eller en scene.
- Vil Fomlesen makte å snuble gjennom en hel spillefilm og likevel komme ned på bena?
- I utgangspunktet var jeg skeptisk til filmen, men nå ser jeg muligheter til å fordype meg i figuren og male den med flere farver. Arthur Johansen, som har skrevet manuskriptet, har hele tiden vært flink til å ta med seg innspill fra meg. Jeg føler at manuset gir meg de små lommene som trengs for at jeg også kan gjøre mine spontane gags på filmsettet. Men jeg er gått til filmen med stor ydmykhet. Det er et stort skritt fra Grenland Friteater og turnéer rundt omkring til å dra med et svært filmteam til Tsjekkia og et budsjett på nesten 26 millioner kroner.
Det blir mer enn Tsjekkia for Fomlesen og teamet. I begynnelsen av februar flytter de til en nedlagt fabrikkhall på Rjukan og senere til Norsk Films studio på Jar.
Filmen skal være premièreklar til jul.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment