Tuesday, September 16, 2008

"Lutter glede over å spille sukkersøt komedie"

Lutter glede over å spille sukkersøt komedie

Lars Keilhau, Aftenposten papirutgave, 27. juli 1999

- Bare tanken på å spille i «Sugar» gjør meg munter, stråler Sverre Anker Ousdal. Og ikke så hans medspillere spesielt deprimerte ut heller, da de møttes til første leseprøve i går.

Klemmer, varme håndtrykk og fornøyde sommersmil foran Chateau Neuf i går. For første gang møttes gjengen som skal forsyne Oslofolk med komedien «Sugar», og på plenen så det delvis ut som en fotosession for «Hvem, hva, hvor» i norsk komedie. Her var Mia Gundersen, Sven Nordin, Elsa Lystad og Nils Vogt. Og Finn Schau, som i hvert fall har veldig morsomme sønner. Og Sverre Anker Ousdal, som ikke akkurat har tråkket ned norske «sitcoms», men som likevel lett lot seg «lure» med i «Sugar».

- Det skal bli godt å spille komedie etter alt det tunge.

Og ikke minst slippe å være den som drar en tre timer lang forestilling.

Stort ensemble Tyggegummityggende står han svært så lett henslengt, i vente på at det 28 mann og kvinne sterke laget skal slippe inn i et Chateau Neuf som stadig er under oppussing. Turen blir kort, for her har man blant annet skrudd av vannet, så første leseprøve må finne sted på SAS-hotellet. Men 15. september bør alle spor av håndverkere være borte, for da sjøsettes «Sugar».

- Hadde stor sans for filmen «Some like it Hot» (som «Sugar» er bygget over), som jeg så første gang da jeg var ti år eller noe, sier Ousdal. Som i stykket spiller millionæren og playboyen Osgood Fielding.

- Jeg kommer ikke inn før i annen akt, og ser frem til å lene meg tilbake i godstolen med et whiskyglass og blunke til Nils Vogt. Og jeg gleder meg til pengene. Dette er nemlig langt bedre betalt enn det jeg ellers driver med!

- Men hvor mye farse-mennesker er du egentlig? Har komedie stor plass i hjertet ditt?

- Dette er ikke noe jeg kunne tenke meg å gjøre i fem år fremover, men jeg synes det er fantastisk å drive vekselbruk.

Ved siden av hovedrolleinnehaver Mia Gundersen, Marilyn Monroes «arvtager», er det de muntre herrer Nils Vogt og Sven Nordin som dominerer i «Sugar». Til stor del i kvinneklær.

- Det er ikke første gang, jeg har spilt kona di i ti minutter jeg, mimrer Vogt.

Det er et år siden de to gjorde noe sammen, og de medgir at det er trivelig å stå på samme scene igjen.

- Vi to har vel en egen kjemi. kjenner hverandre godt og tåler kritikk fra hverandre. Og vi ser særlig frem til «Sugar». Det er en klassiker, og som stykke kan jeg ikke skjønne at det ikke har kommet opp i Norge før.

- Dere får litt av hvert å passe på?

- Ja, her er det dans, sang og kostymeskift. De første forestillingene blir tøffe - det vil føles godt når rutinen kommer!

No comments: