Friday, August 29, 2008

"Marlon Brando er død - Han var størst"

Marlon Brando er død - Han var størst

Unn Conradi Andersen, Dagbladet papirutgave, 3. juli 2004

Marlon Brandos siste ønske var at asken etter ham skal spres over Stillehavet - i en seremoni ledet av vennen Jack Nicholson. - Brando døde av lungesvikt torsdag kveld ved UCLA medisinske senter, sier Roxanne Moster, talskvinne for sykehuset, til AP.

- Etter Brando er alt egentlig bare gode kopier, mener skuespilleren Sverre Anker Ousdal, som ble trist da Dagbladet brakte ham nyheten i går kveld.

- Jeg tenkte akkurat på ham, fordi jeg leste at han levde i fattigdom. Han var den største. Han dannet skillet mellom klassisk teater og den moderne spillestilen på 50-tallet, sier Ousdal.

Dårlig helse Den berømte skuespilleren ble fraktet til et sykehus i Los Angeles onsdag kveld, etter at han i lengre tid har slitt med dårlig helse. Allerede dagen etter døde han. Først i går kveld opplyste hans advokat David J. Seeley pressen om dødsfallet.

Brando har lenge slitt med overvekt og svakt hjerte.

Han vil bli husket som en av sin generasjons store filmlegender. Han var rebellen fra Broadway som slo knockout på Hollywood. Han mottok to Oscar-statuetter - for «Storbyhavn» (1954) og «Gudfaren» (1972).

Regissøren av «Gudfaren», Francis Ford Coppola, sa dette til AP i natt:

- Marlon ville hatet tanken om at folk skulle stimle sammen for å gi sine kommentarer om hans bortgang. Alt jeg vil si er at jeg er lei meg for at han er borte.

Skuespilleren Bjørn Sundquist mener det vil gå et tidsskille ved Brandos død:

- Det vil bli et gap etter Brando. Han var så til stede. Han tok med seg den stemningen han var i den formiddagen eller ettermiddagen, inn i filmen. Jeg husker at jeg så «Siste tango i Paris» da jeg var på ferie i Paris. Den satte meg helt ut, sier Sundquist.

- Jeg tror det var fordi han hadde noen hemmeligheter ved seg som han fikk ut gjennom skuespillet. Jeg kan ikke sette fingeren på at jeg liker det eller det, sier Sundquist og får støtte av Anker Ousdal - som blant annet holder filmen «The Ugly American» høyt.

- Da jeg så den på 60-tallet, fikk jeg bakoversveis, og det har jeg hatt siden, sier han.

Også regissør Vibeke Løkkeberg hadde Brando som et av sine store forbilder:

- Han gjennomførte en egen stil som ikke var basert på utagering, men innadvendt gestaltning av rollen. Noen spiller bedre sønnen enn faren, men Brando mestret begge deler, sier hun.

Regissør Berit Nesheim er mest opptatt av filmen «Gudfaren», som Brando fikk en Oscar for i 1972. Her spilte han rollen som Don Vito Corleone.

- Det er en av de aller største amerikanske filmene. Sammen med Francis Ford Coppola gjorde Brando en uforglemmelig figur, sier Nesheim.

I fattigdom Denne uka ble det kjent at Marlon Brando i sin siste livsfase levde på trygd i en toroms leilighet.

I en ny biografi hevder forfatteren Patricia Ruiz at skuespilleren hadde en gjeld på 140 millioner kroner som han opparbeidet seg for å betale for forsvarsadvokater for sin sønn Christian. Sønnen ble tiltalt og seinere dømt for drapet på søsterens kjæreste i 1990. Fem år seinere tok søsteren sitt eget liv fordi hun fortsatt sørget over kjæresten.

Ifølge forfatteren skulle Brando ha gjemt unna sine to Oscar-statuetter for at ikke kreditorene skulle ta dem.

Brandos liv har aldri vært problemfritt. Han hadde ni barn, men etterlater seg åtte.

- Brando vernet privatlivet sitt som en festning. Han hadde en enorm integritet, sier Sundquist.

Sammenlagt har Brando hatt hovedrollen i et 40-talls filmer.

Neste år kommer filmen «Brando and Brando», der skuespilleren spiller seg selv.
Brandos advokat sier til AP at begravelsen vil bli privat, men ifølge Aftonbladet ville Brando at asken skulle spres over Stillehavet.

No comments: