Friday, August 29, 2008

"Ousdal satt ut av"

Ousdal satt ut av

Sverre Anker Ousdal (58) har vondt i tennene, men er like blid. En av Norges mest betydelige mannlige skuespillere har fått et beleilig sabbatsår fra teater og film, på grunn av en tannoperasjon. Nå ser han frem til å debutere som instruktør.

Kirsti Hovland, VG papirutgave, 31. mars 2003

Men så ofte han kan nyter han en spillefri vår i ramsalt sjøluft på sitt fristed på Lista, et av de mer forblåste stedene på sørvestre del av Sørlandet. Skuespilleren er bare som snarest innom Oslo og NRK for å omskape teaterforestillingen «Copenhagen» til radioteater.

- Jeg har aldri hatt så lang spillefri i hele min karriere. Det dreier seg faktisk om et halvt år. Og jeg må bare si at jeg kjenner at jeg kan venne meg til dette. Jeg har ikke abstinenser etter teateret overhodet, sier Sverre Anker Ousdal overbevisende.

Må gro

Milevis unna klassiske dramaer og moderne skjebnedramaer trekker skuespilleren pusten i snekkerhabitt:

- Jeg snekrer tre soverom, ett i mahogni, ett i bjørk og ett i eik. Det tar sin tid. Det breker en sau en gang i timen, av og til er det båt utpå havet der. Og så følger jeg en gammel påskelilje som spretter opp som en knyttneve av jorda og strekker seg en centimeter i været for hver dag som går.

- Etter «Copenhagen», som ble spilt frem til november, har jeg ikke hatt en rolle. Jeg kan ikke spytte ut tekst, når munnen, skuespillerens mest finstemte instrument, ikke fungerer. Tannoperasjonen jeg har vært gjennom, gjør at ting må gro før jeg kan stå på en scene, forteller Anker Ousdal.

I november setter den garvede skuespilleren opp Harold Pinters «Vaktmesteren» på Torshovteateret, med kollega Per Jansen i tittelrollen. Og 58-åringen mener det er på høy tid han selv setter opp en forestilling etter 40 år som skuespiller:

- Jeg har hatt lyst til å jobbe som instruktør lenge, men det har alltid kommet roller i veien.

Skuespilleren går imidlertid på ingen måte en spillefri sommer i møte.

I mai skal «Copenhagen»-forestillingen settes opp under Festspillene i Bergen.

Jobb til sommeren

- I mai begynner også prøvene på «Festen», basert på danske Thomas Winterbergs film, om teateret får det til å klaffe med prøvene på Stein Winges «En folkefiende», understreker Anker Ousdal.

7. august er det première på Winge-forestillingen i Skien der han skal spille rollen som doktor Stockmann.

- Det blir nok en del år til med roller i teater og film, men på noe sikt tror jeg jeg trekker meg helt tilbake til Lista, så kan jeg heller flys inn til noen roller som høyesterettsadvokat og lege en gang imellom, sier Sverre Anker Ousdal godmodig.

No comments: