Monday, August 4, 2008

"Tårer for 'Evas øye'"

Tårer for «Evas øye»

Når Berit Nesheim lager en film av Karin Fossums bok «Evas øye», er hun selvsagt redd for om forfatteren liker den. Nå er hun ikke redd mer: - Liker er for svakt. Jeg ble overveldet av filmen, sier Fossum.

by Trygve Aas Olsen, Dagbladet.no, 23 October 1999

Kvinnekrim: Karin Fossum (til høyre) var i strålende humør etter å ha sett Berit Nesheims filmatisering av hennes bok «Evas øye». Hun gråt imidlertid da hun så Sverre Anker Ousdal (til høyre) og Bjørn Sundquist i aksjon. Foto: Tom Martinsen

- Den er annerledes, jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt før, sier Fossum, som for en gangs skyld ikke finner de riktige ordene:

- Jeg gråt som et pisket skinn...

Fredag har «Evas øye» premiere.

A-laget

- Du ble Oscar-nominert for forrige film. Hva venter du deg av denne?

- Oscar-nominasjon er noe man får én gang. Jeg håper kritikerne liker filmen, at folk går og ser den og blir berørt av den.

Nesheim har norsk films A-lag med seg på «Evas øye»: Bjørn Sundquist og Andrine Sæther i hovedrollene, med Sverre Anker Ousdal og Gisken Armand i godt synlige biroller. Og selv om Fossums bok er en kriminalroman, mener de alle sammen at filmen er noe mer enn krim.

- Personene er viktigst. Det begås et mord hver fjortende dag, ofte av «vanlige folk». Det store spørsmålet er hva som får folk til å gå så langt, sier Nesheim.

- Når jeg ser bilde av Thomas Quick, tenker jeg på da han som gutt fikk spørsmål om hva han skulle bli når han ble stor: Pilot? Brannmann? Vi vet hva han ble, men ikke hva det var som skjedde, sier Fossum.

Til Berlin

«Evas øye» skal presenteres for utlandet på Berlin-festivalen til vinteren. Produsent Axel Helgeland er håpefull:

- Berit Nesheim er en av de få norske regissører som er kjent i utlandet. Karin Fossums bok er oversatt til 11 språk. Sammen er de vårt beste salgsargument.

No comments: